Przejdź to treści
Szczotkowanie na sucho

Szczotkowanie na sucho

Szczotkowanie na sucho to wywodzący się z Dalekiego Wschodu zabieg, który ma łączyć w sobie wiele zalet paru technik kosmetycznych i klasycznego, delikatnego masażu. Choć w teorii sprawa jest prosta, to w szczotkowaniu bardzo łatwo o popełnienie błędów, które zaowocują nie tylko brakiem efektów, ale wręcz nieprzyjemnymi skutkami ubocznymi. Na pewno nie jest to zabieg dla każdego, ale lepiej nie poprzestawać na czytaniu, tylko je wypróbować, byle z głową!

Szczotkowanie na sucho: skąd te kontrowersje?

Szczotkowanie na sucho ma wielu przeciwników, a ich argumentów nie można po prostu oddalić machnięciem ręki. Dobrze jednak się z nimi rozprawić na początku, bo to przy okazji pozwoli nam oszczędzić nudnych i przydługich wstępów teoretycznych.

  • Szczotkowanie ciała na sucho prowadzi do podrażnień. Owszem, jest taka możliwość, ale dochodzi do tego w dwóch przypadkach. Po pierwsze, jeśli używa się twardej szczotki, a po drugie, jeśli ma się nieprawidłową technikę, co w praktyce sprowadza się albo do zbyt mocnego dociskania szczotki do skóry, albo do zbyt długiego wykonywania zabiegu i wielokrotnego szczotkowania tego samego miejsca.
  • Szczotkowanie prowadzi do przesuszenia skóry. To już trochę bardziej skomplikowana sprawa, ponieważ ten problem pojawia się prawie wyłącznie w przypadku osób, które już mają skórę zniszczoną, o osłabionej barierze hydrolipidowej. Jeśli na to nałożyć niewłaściwą technikę, to problemy faktycznie mogą się pogłębić, natomiast jeśli zabieg jest wykonywany krócej i rzadziej, to można cieszyć się jego pozytywnymi skutkami bez ryzyka.
  • Szczotkowanie nie przynosi widocznych efektów. Tutaj brak badań naukowych, natomiast sam fakt, że po zabiegu wiele osób czuje się po prostu dobrze, jest już wystarczającym argumentem. To, czy faktycznie odczuwa się poprawę stanu zdrowia skóry lub, czy pobudza się układ limfatyczny, pozostaje kwestią dyskusyjną, natomiast tak długo, jak szczotkowanie nie jest szkodliwe, nie jest to szczególnie ważne. To zabieg SPA – ma przede wszystkim dawać przyjemność.
  • Szczotkowanie pozostawia skórę nadwrażliwą i odsłoniętą, niechronioną. To nie jest do końca nietrafiony argument, bo faktycznie skóra po szczotkowaniu jest w pewnym sensie osłabiona, natomiast całość procedury wieńczy nałożenie ochronnych kremów, balsamów lub olejków, które eliminują ten problem.

Wiele problemów rozwiązuje się niemal automatycznie – trzeba tylko wybrać dobrą, naturalną i odpowiednio miękką szczotkę i dopracować technikę, a także dobrać właściwe kosmetyki do pielęgnacji skóry po zabiegu.

Jak wykonać szczotkowanie ciała na sucho?

Ważna uwaga już na samym początku: szczotkowania nigdy nie wykonuje się bezpośrednio po kąpieli. Detergenty stosowane do mycia, osłabiają barierę hydrolipidową, przez co nawet najlepsza i bardzo delikatna szczotka będzie mogła podrażniać skórę. Nie ma reguły co do tego, czy szczotkowanie wykonywać należy rano, wieczorem, czy może w południe. To już zależy zupełnie od Ciebie. 

  • Do szczotkowania możesz używać jednej lub kilku szczotek. Ta nieco twardsza przyda się w masażu pięt, dłoni czy nóg, natomiast delikatniejsza szczególnie w okolicach brzucha i klatki piersiowej.
  • Zabieg zaczyna się od części dystalnych i prowadzi w kierunku centralnym, czyli – najpierw stopy, później nogi, dalej ręce, a na końcu tułów. Tutaj zmiana kolejności między kończynami górnymi a dolnymi nie zrobi większej różnicy, trzeba tylko pamiętać o szczotkowaniu kończyn przed tułowiem i najpierw najdalszych ich części, a później bliższych.
  • Każdy ruch prowadzi się w kierunku serca. Ma to odzwierciedlać przepływ limfy, który będzie w ten sposób pobudzany, co ma sprzyjać znoszeniu opuchlizny i ogólnej poprawie samopoczucia.
  • Włosie szczotki powinno być ustawione zawsze pod kątem, a nie prostopadle do skóry, żeby zminimalizować ryzyko podrażnień. W jednym miejscu możesz wykonać maksymalnie kilka pociągnięć szczotką, a jeśli dopiero zaczynasz przygodę ze szczotkowaniem ciała na sucho, to prawdopodobnie dobrze będzie zacząć od pojedynczych przeciągnięć.
  • W żadnym miejscu nie możesz przyciskać szczotki. Ma ona jedynie delikatnie muskać skórę. Nieco mocniejsze ruchy możesz wykonać tam, gdzie skóra jest grubsza, a więc na przykład na nogach czy pośladkach. 
  • Pierwsze zabiegi nie będą najprzyjemniejsze. Musisz nabrać wprawy, a skóra przyzwyczaić się do nietypowych wrażeń, zanim szczotkowanie na sucho naprawdę zacznie sprawiać radość.
  • Cały zabieg powinien zajmować na początku nie więcej niż 5 minut, później możesz ten czas wydłużyć do 10 minut, ale nie więcej. Choć w pewnym momencie stwierdzisz zapewne, że nieco mocniejsze szczotkowanie jest przyjemne, nie rób tego – dochodzi wtedy do niepotrzebnego podrażnienia skóry.

Po zabiegu należy odczekać kilka minut i nałożyć na ciało kosmetyki ochronne. To może być krem, balsam albo olejek – nie ma znaczenia, byle dany kosmetyk zawierał substancje kojące i tłuszcze nienasycone, które pozwolą bardzo szybko odtworzyć barierę hydrolipidową i same będą chroniły skórę.

Czasem zaleca się też użycie kosmetyków odżywczych, nie jest to jednak niezbędne. Musisz zdecydować, czego potrzebuje Twoja skóra i użyć odpowiedniej terapii. Nie stosuj więcej niż jednego kosmetyku, żeby nie przeciążać niepotrzebnie skóry, która po szczotkowaniu powinna mieć czas na regenerację.

Szczotkowanie ciała na sucho – efekty

Szczotkowanie ciała na sucho nie jest procedurą kliniczną, więc nie ma mocnych prac naukowych, które by opisywały efekty. Wszystko, czym dysponujemy, to wrażenia osób, które już taki zabieg stosują, więc warto zachować pewną rezerwę, choć na pierwszy rzut oka lista jest wręcz imponująca.

  • Redukcja cellulitu i ujędrnienie skóry. To po części zapewne efekt samej stymulacji szczotką, a po części zastosowania odpowiednich kosmetyków po zabiegu. Tak czy owak, jest to coś, o co warto powalczyć, ponieważ jak do tej pory trudno wskazać jakąkolwiek inną metodę, która by w tym zakresie dawała duże szanse na sukces.
  • Regulacja wydzielania sebum. Tutaj prawie na pewno za dużą część tego efektu odpowiadają kosmetyki nakładane po szczotkowaniu, jednak samo szczotkowanie może wpływać na to, jak są one przyjmowane przez skórę.
  • Poprawa krążenia krwi i redukcja obrzęków. Ten efekt, choć jest umiarkowany, zawdzięcza się odpowiedniej technice szczotkowania. Delikatny masaż szczotką nie wydaje się szczególnie skuteczną metodą, natomiast dobrze w tym miejscu będzie sobie przypomnieć, że drenaż limfatyczny też jest zdecydowanie delikatniejszy od klasycznego masażu i świetnie działa.
  • Wygładzenie skóry i wyrównanie jej kolorytu. Szczotkowanie na sucho jest w istocie formą peelingu, więc wyrównanie skóry jest tu efektem jak najbardziej oczekiwanym. Co do wyrównania kolorytu, znów jest to prawdopodobnie skutek i szczotkowania, i odpowiedniej kosmetyki, ale ponownie – kosmetyki będą działały znacznie lepiej, jeśli poda się je na przygotowaną skórę.
  • Przede wszystkim szczotkowanie ciała pozwala na rozluźnienie mięśni i naprawdę głębokie odprężenie. I pewnie krytycy powiedzą, że na to samo pozwalają inne zabiegi SPA, to jednak w niczym nie ujmuje szczotkowaniu. Dla wielu osób jest to świetny wybór, bo taki efekt w pięć minut to nie jest coś, co można osiągnąć klasycznymi metodami.

Wiele osób twierdzi, że szczotkowanie na sucho pozwala im się rano dobudzić lepiej niż filiżanka mocnej kawy. Każdy jednak będzie te efekty opisywał inaczej i jedni się obudzą, a inni błogo zasną. Spora część doświadczeń ma prawdopodobnie charakter subiektywny, co jednak nie zmienia faktu, że dla większości osób regularnie szczotkujących ciało na sucho jest to po prostu bardzo przyjemny zabieg.

Szczotkowanie ciała na sucho: przeciwwskazania

Choć szczotkowanie ciała na sucho jest zabiegiem nieinwazyjnym, to istnieje pewna – dość krótka – lista przeciwwskazań. Oczywiście jeśli masz jakieś wątpliwości, to bez względu na to, czy konkretny zapis się na tej liście znajduje, czy nie, możesz konsultować się z lekarzem.

Przeciwwskazaniami do szczotkowania na sucho są:

  • różnego rodzaju ranki i podrażnienia. Jeśli są punktowe, możesz wykonać szczotkowanie, pomijając wybrane miejsca, ale jeśli podrażniona jest większa powierzchnia skóry, lepiej odłożyć szczotkowanie na kiedy indziej;
  • pieprzyki i znamiona. Jeśli to zmiany, które masz od dawna i które znasz, wystarczy zapewne ominąć zmienione miejsca, natomiast jeśli w ostatnim czasie przybyło ci parę pieprzyków lub znamion, to nie szczotkuj ciała, tylko skonsultuj się z lekarzem;
  • choroby skóry. Czy będzie to trądzik, czy choroby przebiegające z suchym zapaleniem, czy jeszcze innymi objawami – nie szczotkuj chorej skóry. Nie tylko utrudni to jej leczenie, ale też zwiększy ryzyko obszarowego rozniesienia niektórych chorób;
  • nie zaleca się szczotkowania skóry ze skłonnościami do pękania naczynek i żylaków.

Pierwsze zabiegi szczotkowania na sucho prawdopodobnie będą powodowały powstawanie przynajmniej miejscowych zaczerwienień. To najczęściej efekt niewłaściwej techniki. Nie powtarzaj zabiegu do ustąpienia zaczerwienienia. Generalnie na początek szczotkowanie można wykonywać nie częściej niż raz na dwa lub trzy dni. Po jakimś czasie – nawet codziennie, jeśli Twoja skóra dobrze reaguje, a technika jest już w punkt.

Następny artykuł Jak zrobić naturalne kosmetyki domowej roboty?